06 mars 2009

Mer än bara en fras...

Något som har varit i mina tankar under några dagar nu, är den här frasen:
- ”Djävulens bästa trick var att övertyga världen om att han inte fanns.”
Så lyder, i ungefärlig översättning, ett citat från filmen ”De misstänkta”.

Själv har jag inte sett den filmen men frasen dyker upp ibland, utan direkt anledning eller sammanhang, i spelet "Buzz". (Ett frågesportspel till Playstation.)


Min tanke, eller snarare orsak, till att tanken har dykt upp, är saker som jag läst och sett den senaste tiden. Bland annat så är det en bok av Levi Petrus som heter "Jesus kommer", som jag har börjat läsa och en annan bok av David Wilkerson, "Synen", som jag också håller på att läsa.
(Tack Birgitta för att jag fick läsa den före dig ;)) Detta utöver Bibeln.

Men nu till frasen...

Det är väldigt, väldigt mycket substans i den. Tänk efter...
Om man nu är, i alla tänkbara kategorier och lindrigt sagt, världens största skitstövel och är mer än medveten om det, skulle man vilja skylta med det? Skulle man verkligen inte vilja dölja sin riktiga identitet och mer eller mindre dölja den eller sig själv, för att rätt ostört fortsätta med det man håller på med?

Det här kan man utveckla hur långt som helst och det finns så mycket att skriva om det, men jag börjar med det här. Lämnar den här frasen för Er andra att "meditera" på. Jag kommer att återkomma i ämnet, för jag är övertygad om att det är mer och mer aktuellt, när t.o.m. "icke troende" reagerar på vad som händer i vår värld. Sånt som går över förståndet av det som anses vara naturligt eller normalt. Som exempel kan ni läsa det här tidigare inlägget.


Utforskar i livet/ F.

2 kommentarer:

Anonym sa...

se filmen. den är riktigt bra.
/kaiser souze

Mr. F sa...

Kanske det, kan de komma med en så slående kommentar så...
Och Du, läs böckerna, de kan rädda ditt liv om det inte redan är räddat!