11 mars 2009

Tankeställare...

Här kommer en låååång reflektion över tankar och funderingar jag fått när jag nu läst ut boken "Synen" och jämför den med dagsläget i världen. Det är rätt så spännande att se, att det verkar stämma rätt bra med det som David Wilkerson såg i sin syn 1973 om den sista tiden innan Jesus kommer tillbaka. En del verkar ha hänt, en del håller på att hända och en del är kvar.

Det blev så mycket att jag kommer att dela upp det i delar…

Del 1.
Vad det handlar om, är precis det som hände vid Noa's tid och senare med ett par städer, Sodom & Gomorra. Människan får ta konsekvenserna av sitt handlande, att säga nej tack till Gud och ägna sig åt "felaktiga saker", eller synd kort och gott. Nu har måttet fyllts och lett till verkställande av dom.

Det vanligaste man då får höra är, att om nu Gud finns, hur kan han då vara så grym och att han straffar och t.o.m. låter människor dö? Frågan jag då ställer är, är han det? Om man är rättvis, är man ond då? Är det inte så att människan har en egen, fri vilja?

Visst är det så... Du är fri att göra som du vill. Men du får också stå till svars för ditt handlande och dina beslut, på gott och ont, i smått och stort. Tänk efter, varje dag fattar du kanske tusentals beslut och alla har de en konsekvens. Man kan aldrig vara passiv, för även det är ett beslut.
Mina barn brukar säga att jag är de extrema eller udda exemplernas okrönte konung, så för deras skull, så låter jag bli med att ge exempel och förtröstar på mina läsares goda förmåga att själva tänka vidare... ;-)

Men tillbaka till allvaret. De flesta i västvärlden har fått höra om Jesus och Gud och fått chansen att fatta ett eget beslut om de ska tro på det eller ej. En del väljer att tro, men den stora massan har valt att avfärda det, utan att egentligen faktiskt pröva det. Personligen tror jag att deras trygga tillvaro lurar dem att avfärda det hela...


Tänker i livet/ F.

1 kommentar:

Anonym sa...

Konsekvensanalys... som Salander skulle ha tänkt.