18 mars 2009

Det har varit mycket nu...

Dagarna bara springer iväg. Idag är det onsdag och nyss tyckte jag det var fredag och svärföräldrarna skulle komma på besök...

Den gångna helgen var en god helg på flera vis och allt hade sin början i fredags, för då dök mina goá svärföräldrar upp.
Bara för att avliva det där tramset med att svärföräldrar, och framför allt svärmor, skulle vara något hemskt, så kan jag utan överdrifter påstå att det är så långt ifrån verkligheten man kan komma... Jag älskar mina svärföräldrar för dem de är.

I torsdags kom vi överrens om att de skulle komma och hälsa på över helgen, fredag till söndag. Och nu är det så här, de kommer som gäster, men oftast är det vi som blir bortskämda av deras generositet, fast de kommer till oss. Helt bakvänt...

De kommer och har med sig god mat och godis och annat gott som de bjuder på. Så i fredags blev det torsk, som de fiskat själva uppe i nord-Norge, hemmagjord fiskpudding, kokta morötter och potatis och remouladsås. Och jag kan ju bara säga att Findus i frysdisken, den kommer inte ens i närheten av den här torsken... =) Den här nästan smälter i munnen.

Efter maten så begav vi oss ut för lite shopping på IKEA. Var tvungen att införskaffa en rullgardin då persiennen i sovrumsfönstret gick sönder på morgonen. Rullgardin blev mycket billigare än att ta hit någon för att fixa den... så är det med det.

Så här är det med IKEA, man kommer sällan därifrån med bara det man kom dit för att införskaffa. Och så blev det denna gången också. =) De hade ju ett så trevligt erbjudande på små citrusträd, så vi köpte ett litet citronträd med både väldoftande blommor (se bilden) och frukt på och en till liten blomma för "bara" 29.-

Medan vi var inne på IKEA var svärfar runt på andra affärer i området. Så när vi var klara, åkte jag hem med det införskaffade i vår bil och frugan och svärmor plocka upp svärfar och kom efter. Väl hemma så plockar jag lite i köket och förbereder lite mys när de andra kommer hem. Svärfar kommer in genom ytterdörren med något stort i famnen och fortsätter in i vardagsrummet och mumlar något på vägen förbi köket... -"håll till godo."

In i köket kommer min älskling och viskar något om en LCD-skärm. Vadå? LCD-skärm? Till en dator? Men jag saknar ju ingen? Jag förstår ingenting... Så jag går in i vardagsrummet, dit svärfar gick, och där, på golvet, där står det en gripandes 37" Samsung LCD-TV!?!
Karl'n har gått och köpt oss en ny tv! Helt otroligt! Man blir så tafatt ibland och tappar talförmågan och hakan och en massa annat, men lyckas till slut få fram ett stammande och förvånat t t tack.

Så blev det ett nyårstalessätt, -"Ut med det gamla och in med det nya!" Bort med den gamla 28" tjock-tv'n och upp med den nya fin, fina platt-tv'n.
Sen blev det mys och tittande på dansande kändisar i större format. =)

På lördag var det sovmorgon... Sen bjöd svärmor på ännu en god måltid, fläskytterfilé och potatisgratäng. På eftermiddagen var det födelsedagsfest hos svågern, som blev 42. Smörgåstårta och god chokladkaka med bär och grädde. Och när man ändå var på plats, en del datasupport med deras allt mer krånglande dator...;)


Sen var det hem till "the grande finale" av den svenska melodifestivalen. Det var ett ganska brett startfält och en del rätt ok låtar men trodde nog mest på denna grabb...


På söndag var det tidig morgon då jag var bildproducent för gudstjänsten. Sen åt vi middag, som vi äntligen fick bjuda på, innan de åkte hemåt mot värmland och Karlskoga. Senare på kvällen blev vi överbjudna på fika till vår dotter, då hennes svärföräldrar var på besök. Trevligt, trevligt och alltid kul att få träffa dem.

På måndag förmiddag ringde det från gamla jobbet och de hade problem med en dator som inte ville starta. Efter en del uteslutande frågor så konstaterade jag att det var problem med hårddisken. Verkar vara något skumt virus i görningen, för det är några bekanta runt om kring som fått liknande eller samma problem...

Datorn kördes hem till mig med en ny hårddisk, så jag kunde påbörja bytet, för att försöka få den körklar till tisdagen. Bytet av hårddisken gick snabbt och smidigt men sen så tar själva installationen och framför allt formateringen tid... låååång tid. När operativ var installerat och nästan alla uppdateringar var klara var kl. 02.15... GÄSP!

Tisdag morgon var det bara upp igen för att fortsätta med det sista av installationen för att kunna leverera den fixade datorn efter lunch och installera det sista av programmen med sina licenser, nätverksskrivare och annat som finns på företaget... Lagom klar till kl. 17.

Så till slut, idag, onsdag, så var det jobbmässa på Fyrishov. Ett antal arbetsgivare hade ställt ut för att visa upp sina företag och förhoppningsvis knyta kontakt med blivande anställda. Det var väääääldigt mycket folk....

Foto: UNT

Knöt lite kontakter och lämnade några CV'n, så får vi se vad det leder till...

Det här var väldigt mycket text och är det någon som orkat sig igenom detta ska ni ha beröm. Det är till och med värt en belöning. Skriv en hälsning, om ni läst allt, så ska jag tänka ut något.


Full fart vidare i livet/ F.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att jag orkade hela vägen ner då....annars hade jag ju missat det där med belöningen! Tjoho så nice!
Puss på dig min pussgurka! Du skriver så bra och är så duktig!(datasupporten tänkte jag främst på då)
M.

Mr. F sa...

Ha ha! Du ska få en belöning, det är du värd ändå!

Hoppas bara att det är fler som kommenterar, så att man får ge ut något trevligt...