09 mars 2009

Och dagen idag...

Som är en måndag, har bara varit i seghetens tecken...

För den som inte vet, så har jag periodvis besvär med apnéer. Det är andningsuppehåll när man sover. Tyvärr så märker man ju inte det förrän på morgonen när man vaknar, trött, snurrig och lätt huvudvärk. Det är lite som att trampa omkring i seg kola några timmar tills man börjar komma igång... Men det är seeeeeeegt.

Och vad gör man åt det? Man sover nästa natt med en s.k. bettskena. (se bild)

Den skjuter fram underkäken och ger mig ett underbett som heter duga... Det har jag inte naturligt, ifall någon undrar. Men varför då?
Det ska stimulera andningen eller andningsreflexerna. Grejen är den att man vaknar efter ett par timmars sömn och har kramp i underkäken, eftersom kroppen automatiskt försöker dra tillbaka den till sitt naturliga läge igen. Så man rycker ut den och somnar om... Vanligtvis så är man ändå hyfsat pigg nästa morgon.

Det sägs att man ska vänja sig till slut med bettskenan men jag har aldrig riktigt lyckats...

Så dagen idag gick till att läsa och skriva vidare på det kompendium som jag håller på med... Del 3 blev klart och början av del 4 är påbörjat...


Fortsätter glad i livet/ F.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Fredrik!
Roligt att se att du lever och har hälsan. Jag brukar tänka på dig och din bror varje gång jag har vägarna förbi Uppsala i tjänsten. Jag önskar er all fortsatt välgång.

Själv bloggar jag inte.

Mr. F sa...

Hej Anders!

Så roligt att du hitta hit och ännu roligare att du lämna en hälsning! Man ser att folk tittar in men sällan lämnar ett "tecken" eller en hälsning... Men det gjorde du! Kul!

Hör av dig nästa gång du passerar, för du är alltid välkommen och så bjuder jag/ vi på kaffe... =)

Tills vi hörs och syns, lev väl!


Blessings!/ F.